Život s elektromobilem 2: Eliška z Jižního Města

Pořídit si elektromobil v Praze, a ještě k tomu bez vlastní garáže? Eliška do toho šla po hlavě. Je jí 51 let, pracuje jako účetní, bydlí v paneláku na Jižním Městě a každý den dojíždí do kanceláře v průmyslovém parku blízko Radotína. 

O elektromobilu dlouho snila – a když se objevila Kia EV3, byla mezi prvními, kdo si ji stihl objednat. Konkrétně verzi Air s větší baterií (81,4 kWh) za 1 024 980 Kč. Z auta je nadšená. Moderní, pohodlné a tiché auto, přesně, jak si představovala. Jak vypadá její týden s elektromobilem?

6:30 – Nabito a připraveno

Ráno Eliška vyráží ke svému autu, které na ni čeká s plně nabitou baterií. Kia EV3 ve verzi Air zvládne až 605 kilometrů (dle WLTP) a nabíjení nebyl problém – večer předtím ji Eliška připojila k veřejné AC nabíječce PRE hned u trafostanice za domem. Na Jižním městě je těchto nabíjecích míst dostatek a zatím se jí vždy podařilo najít volné bez čekání.  

K základní výbavě si přikoupila ještě Heat Paket za 35 tisíc korun, takže půl roku jede v pohodlí s vyhřívaným volantem, sedačkou a tepelným čerpadlem.

7:30 – Směr Holešovice

Do kanceláře u Radotína to má Eliška zhruba patnáct kilometrů. I s ranním provozem zvládne cestu za 25 minut. Díky plynulé akceleraci a rekuperaci si jízdu užívá – auto reaguje svižně a pohodlně, skoro jako prémiové vozy. Spotřeba na trase do práce se drží kolem 15 kWh na 100 kilometrů.

18:00 – Návrat domů

Po práci míří zpátky domů. V Radotíně ani u domu už nenabíjí – ví, že jedna plná baterka jí v pohodě vystačí na celý pracovní týden. Většinou dobíjí až ve čtvrtek večer nebo v pátek po práci, a to zase u PRE. A cena? Sedm korun za kilowatthodinu.

Týdenní provoz a náklady

Eliška za týden najede zhruba 250 až 300 kilometrů – včetně víkendové cesty na chalupu v Doksech, která tam i zpět  vychází na nějakých 160 kilometrů. Průměrná spotřeba její se drží okolo 16 kWh na 100 kilometrů, což znamená týdenní odběr cca 48 kWh.

Nabíjí výhradně u veřejných AC stojanů od PRE, kde elektřina vychází na 7 Kč za kWh. Jednoduchá matematika: 48 × 7 = 336 Kč týdně. Kilometr ji tak vychází na méně než 1,5 Kč.

A jak často a kde nabíjet?

  • Veřejné AC nabíječky PRE na Jižním Městě – 100 % nabíjení

  • Plné nabití stačí na celý týden (práce + chalupa)

  • Auto nabíjí většinou večer 1–2× týdně

Na běžné ježdění stačí auto dobíjet 2x týdně. Pokud jde o delší cesty, ideální jsou rychlonabíječky s výkonem až 135 kW, u kterých se Enyaq dobije na 80 % za pouhých 30 minut.

Co servis a údržba?

Auto je nové, ale Eliška už teď ví, že oproti bývalému benzinovému autu ušetří starosti i peníze. 

✅ Nemusí měnit olej ani filtry.
✅ Díky rekuperaci téměř neopotřebovává brzdy.
✅ Servisní prohlídky jsou méně časté a levnější.
✅ Elektromotor je navíc konstrukčně jednodušší, takže i údržba je levnější a rychlejší.

Víkendy na chalupě? Bez stresu

Na víkend vyráží z Prahy do Doks na chalupu – tam i zpět zvládne bez nabíjení. V zimě, kdy dojezd klesne na cca 450 km, si jen dopředu promyslí trasu a po návratu auto zapojí do sítě. Díky baterii o kapacitě 81,4 kWh zvládne bez problémů i delší výlety mimo město.

Jak se Elišce jezdí s elektromobilem?

Pozitiva: 

✅ Tichý a pohodlný provoz, ideální do města.
✅ Levný provoz – pod 1 500 Kč měsíčně.
✅ Jednoduché a bezstarostné nabíjení.
✅ Skvělý výhled a vyšší posez v autě.
✅ Moderní výbava a bezpečnostní asistenty.

S čím je potřeba počítat: 

❌ Vyšší pořizovací cena.
❌ Dostupnost veřejných nabíječek.
❌ Delší cesty vyžadují plánování.

Eliška má jasno – KIA EV3 je krásný elektromobil, který je velmi pohodlný, tichý a hlavně moderní. Úspora nebyla její hlavní motivace, ale tím spíš je příjemně překvapená, že se jí měsíční náklady snížily, i když nemá možnost nabíjet levně doma.